Yhteishyvä
Elämää Amerikassa

Ruokakauppa on myös ravintola

26.10.2017

Lauantai-ilta ei sujunut suunnitelmien mukaan. Elokuva oli loppuunmyyty, ilta pimeni, nälkä kurni vatsassa. Jotain piti saada ja nopeasti. Onneksi elokuvateatterin parkkipaikkaa vastapäätä tuikkivat Whole Foods-ruokakauppaketjun neonvalot illan laskeutuessa.

Sinne. Emme käy säännöllisesti Whole Foodsissa. Se muistuttaa enemmän sisätiloihin rakennettua, orgaanisiin tuotteisiin erikoistunutta yltäkylläistä ruokatoria, kuin tavallisen pulliaisen ruokakauppaa. Hinnat maidosta, punakaalista ja kanafileistä alkaen ovat lähes puolet kalliimpia kuin omassa ruokakaupassa.

Kun kurvasimme sisään kauppaan ja kävelimme ohi valmisruokatiskien,  kuten sushi- ja salaattibaarien sekä intialaisen- ja kasvisruokatiskin (tuoksut olivat mahtavat ja ruokakin näytti hyvältä, vaikka se oli kellunut lämpötiskilla varmasti koko päivän), saavuimme itse ravintolaan.

Mies meni suoraan baaritiskille, tilasi meille tuopillisen paikallisen panimon olutta. Tai ei hän heti tilannut, vaan tyypilliseen tapaansa tutkaili juomalistaa tarkasti. Istuimme alas pöytään, kohta tarjoilija tuli tuopin kanssa ja otti vastaan tilauksemme: ruokalistasta valitsin papuburgerin kvinoa salaatin kanssa. Mies otti kanaburgerin.

Myönnän. Ympäristö ei ollut kovin romanttinen.  Mutta olimme tyytyväisiä sekä ruokaan että olueen. Ennen kuin poistuimme ruokakaupasta, ostin tietysti Pandan lakupussin ja hollantilaista gouda-juustoa kotiinvietäväksi.

Whole Foods aloitti ravintolatoiminnan jo vuonna 2008. Ja konsepti toimii. Bisnes on kasvanut kolmekymmentä prosenttia kuluvien vuosien aikana. Ja viime vuonna ravintolan juoma- ja ruokatarjoilut sekä kotiinvietävät valmisruuat kasvattivat bisnestä kymmenellä  miljardilla. Kauppaketjusta kerrotaan, että varsinkin milleniaalit piipahtavat töiden jälkeen kaupan ravintolassa oluella ja aterioivat samalla.

Whole Foods ei ole ainoa ketju, joka on lisännyt ravintolan myymälän kylkeen.Ilmiö kasvaa ympäri maata. Missourin osavaltion Columbiassa Hy-Vee-nimisen kauppaketjun Market Grille-ravintoloissa tarjoillaan 20 pienpanimon hanaoluita, whiskyä ja muita korkealuokkaisia väkeviä juomia. Ravintolan johtaja Kyle Riggs kertoo lehtijutussa, että ruuat valmistetaan kaupan omassa keittiössä paikallisista raaka-aineista.

Ilmiölle on tietysti oma nimikin. Näitä ruokakaupan yhteydessä toimivia ravintoloita kutsutaan groceranteiksi (grocery store ja restaurant yhdistettynä). Ravintoloihin palkataan usein arvostetusta Culinary Institute of America-koulusta valmistuneita kokkeja. Milleniaalit ovat ruokafiilistelijöitä, jotka arvostavat paikallisista, orgaanisista raaka-aineista valmistettuja menu-kokonaisuuksia.  Kaupan piirissä uskotaankin, että ravintolatrendi tulee jatkumaan ja kasvamaan tulevaisuudessa.

Olen samaa mieltä. Valitsen Whole Foodsin ravintolan (ja saan kaappattua hyllystä jotain kotiin vietäväksi), jos pitää valitan sen ja ketjuravintoloiden Chili’s tai Applebee välillä. Ruoka-annosten hinnat ovat kaikissa paikoissa suunnilleen samat, mutta ruuan taso on aivan toinen Whole Foodsissa. Mielikuvatkin vaikuttavat. Applebeehin mennään isovanhempien kanssa, koska ketjun menuu ole juuri vuosien kuluessa muuttunut. Ruokakaupassa ateriointi paikallisen oluen kera on jotain uutta, yllätyksellistä ja yksinkertaista. Hyvällä tavalla.

Aiheeseen liittyvät

Ei kommentteja

Jätä vastaus